Hospitalet bør give patienten penge ved aflysning af operation

Der har for nylig været en del i pressen om aflysning af hjerteoperationer på Rigshospitalet. Aflysning af en operation kan være særdeles traumatisk for patienten, både fysisk og ikke mindst psykisk. Problemets kerne er, at der mangler et incitament for hospitalet til at få styr på dette, og man kunne derfor overveje at indføre en bøde-ordning, så hospitalet betaler en erstatning til patienten for aflyst planlagt operation.

Den typiske årsag til aflysning af en planlagt operation er sygdom hos personalet. Det interessante her er, at det klassisk kun er en enkelt sygemelding i et behandlerteam bestående af måske 6-8 personer (kirurger, anæstesiologer, sygeplejersker m.fl.). Dette vil aflyse operationen, idet ingen af disse funktioner kan undværes, og derved kan operationen ikke gennemføres. Resten af holdet sættes så til andre funktioner denne dag, og patienten må gå hjem uden operation.

Hvis dit fly er forsinket eller aflyst, kan du få en erstatning fra flyselskabet. Dette er indført for at presse flyselskabet til at gøre deres absolut yderste for, at det ikke forekommer. Men hvad er lige hospitalets incitament til at gøre sit absolut yderste for at en planlagt operation ikke aflyses? Intet udover almindelig menneskelig medfølelse overfor patienten.

Det kunne derfor være interessant at diskutere indførelse af en bøde til hospitalet, hvis en operation udsættes. Aflysning af planlagte indgreb oplever patienter over hele landet, og der burde være et stærkere incitament for hospitalet til at organisere funktionen, så aflysninger af operationer ikke forekommer. Nogle timers forsinkelse er selvfølgelig OK i en travl akut enhed, men regelrette aflysninger bør ikke forekomme.

(Aktuelle tekst er forfattet som kandidat til RV17 og KV17, og ikke som ansat i Region Hovedstaden).

Seneste blogindlæg
Arkiv
Sorter efter tags

LINKS

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
  • YouTube Clean Grey

© 2020

 Jacob Rosenberg